Handplockat





I förrgår var jag, min son och några vänner på Naturhistoriska museet i Göteborg. Det var groteskt och fascinerande på samma gång (så många döda djur). Förutom de döda djuren fanns där också en fotoutställning av Lars Dyrendom, Frøydi Laszlo, Christine Sjöberg och Hendrik Zeitler. Flera av bilderna hade samma känsla som museet, vackra och äckliga. De svartvita tycker jag passade bäst till stämningen men jag gillade de andra bilderna också t.ex. människosaker utplacerade i natur, eller om det också är natur (om vi är natur?).

Såhär beskriver de utställningen: "Handplockat har inspirerats av och förhåller sig kritiskt till bildarkiv, museer och samlingar. Utställarna har samtliga en bakgrund från Högskolan för Fotografi vid Göteborgs universitet. Medan Lars Dyrendom och Christine Sjöberg har fördjupat sig i arkiv, det Danska Hedeselskabets, respektive Naturhistoriskas eget, har Hendrik Zeitler och Frøydi Laszlo skapat verk som associerar mer fritt till representation och avbildning av natur och vår relation till omvärlden."

Något som jag också intresserat mig för den senaste tiden (natur/ickenatur och det här med kategorisering).

Bilderna har jag lånat härifrån.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0