Soppa

Ser lite slemmigt ut på bild, men det är väldigt gott. Vi drack vitt Ecologica-vin till.




Till 2-3 personer

2 dm purjolök av den vita delen
1 röd paprika
olivolja
1 liter vegetarisk buljong
1 squash
2 dl creme fraiche
lite timjan
salt
lite riven ost (smakrik sort!)
ev lite vitt vin.

Gör så här: Dela purjolöken på längden en gång och skiva den i tunna skivor, dela paprikan i små bitar. Fräs löken i oljan en stund, tillsätt sedan paprikan. Häll på buljongen och låt det koka en liten stund. Riv under tiden squashen grovt och blanda i den. Koka några minuter. Krydda med timjan och salt. Blanda i creme fraiche. Koka upp och riv lite ost över soppan. Hårt bröd är gott till, och vin eller vatten.

Receptet har jag fått av min mamma (tack!).


Kommentarer
Postat av: Karin

Mm, det lät jättegott, det måste jag göra!

2011-06-20 @ 18:40:49
URL: http://torparliv.bloggplatsen.se
Postat av: Britt-Marie

Ser gott ut tycker jag och låter gott

2011-06-20 @ 21:08:43
Postat av: Anna

Mm.. ja! Soppa är alltid gott tycker jag.

2011-06-21 @ 12:15:59
URL: http://guldsmeden.blogg.se/
Postat av: Alv

Recept från din mamma kan ju inte vara annat än bra, den vegetariska lasagnen (även om den var från en granne, eller hur var det nu?) är fortfarande god även efter att jag åt den som lunchlåda fem dagar i raken. :)

2011-06-21 @ 22:17:44
Postat av: Anna

Ja, hon kan det där med mat! Lasangen är underbart god.

2011-06-22 @ 09:24:40
URL: http://guldsmeden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0